5 plagg på inköpslistan, ss17.


 
Hej! Glad lördag! Idag ska vi prata om kläder.
 
Förra året började jag med en 5 plagg/säsong-grej, som en riktlinje att hålla mig till istället för att vips råka köpa på mig 10 olika jackor eller 10 olika skor. Kort och gott, fem plagg som jag särskilt behöver för säsongen eller särskilt vill ha.

I år kommer jag säkert lyckas med att gå ifrån den litegrann, pga började jobba i en annan klädbutik efter årsskiftet, men men. Att ha en lista nedskriven såhär tycker jag ändå gör det lättare att inte göra impulsköp. För en liksom har den lite med sig undermedvetet hela tiden och kan fråga sig "var det här nåt jag behövde?"
Så här ser den ut i alla fall:
 

1. Vårkappa, kort trench-aktig.
Måste verkligen rensa min jack-garderob. Vet att jag har en hel hög nedpackad i Göteborg också, och att de flesta är nedpackade just för att de inte används. Så en ljus bra vårkappa känns som en behövlig investering. Jag tänker en sluta-på-rumpan-eller-strax-nedanför-lång kappa som är snygg att både ha stängd eller helt öppen. I beige eller lite kamelig färg. Typ som en kort trenchcoat alltså.
 
 
2. Svarta loafers.
Känns som ett bra mellanting istället för sneakers och ballerinor. En lite snyggare vardagssko liksom som går att matcha till det mesta. Tänker att de ska vara ganska blanka svarta utan att vara lackiga. Och kanske med nån detalj på.
 
 
3. Vita sneakers.
Också en sko som jag känner saknas i *skogarderoben*. Har alltid köpt nya vita tygskor varenda vår/sommar, men som bara håller den säsongen och sen är helt uppnötta under sulan. Behöver ett par vita sköna hållbara. Har ni några tips? Är kanske sugen på Reebok eller Superga. (Eller New Balance igen pga goaste skorna jag ägt.)
 
 
4. En färgklick.
Nästan hela min garderob består av svart, marinblått, vitt och lite grått. Och det är ju skoj att en hittat sina basfärger, men det känns lite som att det saknas ett färgklick-plagg. Det blir liksom lite motsägelsefullt när en står på jobby och ba "visst är det härligt med färg nu till våren", iklädd svart från topp till tå. Rött och koralligt gillar jag, och det är samtidigt en färg som går bra ihop med allt det jag redan har.

(Kursiverar denna pga redan avcheckat, inhandlade detta på jobby häromdagen! Gör ett eget inlägg för nytillskottet sen.)
 

5. Lagom stor axelremsväska i mörkbrunt/rödbrunt.
Menar med detta en väska där plånbok, mobil och kamera får plats i. Har en svart som är på gränsen för liten. Letar järnet efter en bra på Tradera just nu, för tänker att den gärna får vara lite vintage-sliten.
 
Så ungefär såhär kommer jag se ut i vår, är tanken.
De två tidigare listorna finns här!
 
Och, alla mina inspirationsbilder kommer från mina Pinterestboards såklart.
 
Spara
Spara
Spara
Spara
Kläder & utseende | |
#1 - - Ellen:

Himla bra grej att hålla sig till, alltså att lista sådant en vill ha eller behöver. Kan tänka mig att det verkligen hindrar en från att spontanshoppa sådant som *kan vara bra att ha, någongång*.

Och svarta loafers, mitt bästa under alla dagar som är tillräckligt varma (dvs inte har snö, hehe)!

#2 - - Beatrice:

Men åh, vilken bra grej ju!! Borde också sätta upp för mig själv vad jag verkligen känner att jag behöver. Så himla svårt dock. Förra året gjorde jag något liknande inför sommaren (fast i tysthet på papper), får väl försöka igen i år!

Svar: Det är det verkligen, det minskar ju alla spontanköp som en bara använder en gång sen och knappt det, tycker jag.
Ronette

#3 - - Sara:

Jättebra lista! Så fint med rött. Jag försöker bättre planera mina klädköp och satsa på kvalitet.

Svar: Visst är det! Vad kul att du har det tänket :)
Ronette

#4 - - Daniella 🌙:

jag vill ha massa färger i år! så trött på mörker och svart nu.

Upp