Recept: vegetarisk gulasch.


Hej! Nu ska vi laga mat, nämligen gulasch. En vegetarisk med quornfärs.
 
Detta behöver du för 5-6 portioner-ish:
Quornfärs (jag tog typ 2/3 av en 600g-förpackning)
Potatis. Jag tog ungefär 4 stora och 4 lite mindre
Morötter. Två stora
1 stor röd paprika
1 normalstor gul lök
1 röd chili
1 pkt 500g krossade tomater
Lite tomatpuré
1 grönsaksbuljong
Lagerblad
Svinmycket spiskummin
 
Slängde även i lite av detta som inte hamnade på bild:
Några skvättar rödvinsvinäger + balsamico
Mörk soya
Lite paprikapulver
Salt
Peppar
 
Hacka alla grönsaker i små bitar + löken och chilin fint.
Stek quornfärsen ihop med löken, tillsammans med en stor klick smör i en bra gryta. Stek samtidigt potatisen, morötterna och paprikan i en stekpanna bredvid. Krydda båda med spiskummin.
 
Hittade ett recept på nätet som sa att en skulle ha 1 tsk spiskummin i gulaschen... jag hade kanske minst 4 MATskedar. Strödde över lite hela tiden direkt från burken. Är sämst på att måtta när jag lagar mat tyvärr. Så: kummin efter behag.
 
Nu ser det ur såhär. När grönsakerna börjar bli lite stekpanne-glansiga kan en strössla över den hackade chilin och steka en stund till.
 
Häll sedan över grönsakssteket i grytan med färsen. Slå på krossade tomater, typ 6dl vatten, några klickar tomatpuré, salt, peppar och ännu mer spiskummin.
 
Blanda runt och lägg sedan i ett knippe lagerblad och smula ned buljongtärningen. Smaka av med rödvinsvinäger, balsamico, och soya. Här får en bara provsmaka sig fram med mängden. Ta lite små skvättar i taget. Låt sedan gulaschen stå och puttra under lock på låg värme ett tag tills potatisen och morötterna är mjuka.
 
När det gått kanske 15-20 min är det klart att lägga upp. Känn på potatisen bara så den blivit tillräckligt mjuk. Toppa sedan med ett stort knippe persilja och en klick Crème fraîche. Och kanske en skiva av ett bra bröd.
 
 
 
Ätbart | Gulasch, Recept, Vegetariskt | |
#1 - - Linn:

Men alltså, det här låter så himla gott. Måste jag testa själv!

Svar: Det tycker jag absolut att du ska. Perfekt att göra storkok på och spara.
Ronette

#2 - - Joré Dirgélaité:

låter supergott! ska prova nästa gång jag har potatis och morötter över.

Svar: Ja absolut, det tycker jag!
Ronette

#3 - - Sara:

Vad gott!! :)

Svar: Det blev det absolut!
Ronette

#4 - - Ellen Gräntz:

Men hallå eller, vad gott det låter! Ska laga någon dag. Mmhh! Tack för tips och recept!

Svar: Ja! Det tycker jag att du ska! Perfekt att spara många matlådor av också.
Ronette

Upp