Saffranspastan.


Hörni imorgon är det ju fredag, och då passar det väl bra med ett recept på en go fredagsmiddag tänker jag. Detta lagade jag förra fredagen:
 
 
Alltså en saffranspasta med kräftstjärtar. Första gången som jag åt saffran i mat. Tror jag. Det fanns ett kuvert över sedan julbaket, och saffranspasta låter ju så gott att säga. Så jag testade. Och det blev himla bra.
 
Det som behövs (till fyra hungriga personer) är:
 
-Pasta. Mängd enligt anvisning och gärna en stor sort, typ rigatoni. Det fanns dock inte i den här lelle mataffären så penne fick duga.
-Grädde. Kanske en halv deciliter. Obs alltså inte så mycket som på bilden :))
-Chili
-En burk kräftstjärtar
-Ett stort knippe persilja
-En burk creme fraiche
-Ett kuvert saffran
-Nån lök som man gillar, jag tog en liten gul
-Saft från en citron
och så salt och peppar. Och ruccola om en vill ha till.
 
 
1. Finhacka lök och chili (med eller utan frön beroende på hur stingigt en vill ha det) och fräs i en klick smör.
2. Koka samtidigt pastan.
3. Stöt saffran ihop med lite salt och häll det i stekpannan
 
 
4. Häll på grädden och hela burken creme fraiche. Nu blir det såhär gult och fint! På med lite pastavatten också om såsen blir för tjock.
5. Blanda runt lite och låt puttra, häll sen i kräftstjärtarna i saffranssåsen (fast häll av spadet först) + en massa hackad persilja.
 
6. Blanda runt allting och pressa lite citron över. Smaka av med salt + peppar.
7. Häll av vattnet från pastan och på med såsen. Blanda runt igen, klart!
 
 
Ät upp med ruccola på toppen.
Vill man ha vegetarisk variant tänker jag att man bara slopar kräftorna. Kanske kan man ha fejkon eller något istället? Och för vegansk kan man ju ta pasta utan ägg + imat istället för det gräddiga.
 
 
Och hörni. Har gjort ett gäng nya kategorier nu. Ätbart bland annat :3 Så blir allt lite enklare att hitta. Kände att "tips" var lite diffust så den fick ryka.
 
Ätbart | |
#1 - - Joanna-Livet med Asperger syndrom och kronisk smärta:

mumms

#2 - - Hemma Hos Felicia:

såg ju hur god ut som helst! :)

#3 - - ISA:

spännande, gott, smarrigt osv <3

#4 - - Sandra:

Men åh, så gott det här såg ut att vara!

Upp