Fem saker jag gillar lite extra i vårt hem.


Länge sen vi kollade lite på vår lägga nu. Vår hall och vårt sovrum (och lite köket) är fortfarande work-in-progress och det är väl roligare att se när allt är i hyfsad ordning kanske. Så de rummen får vänta litelite till, men så länge kan jag visa några utvalda detaljer. Fem grejer jag gillar lite extra hemma hos oss:
 
Hallspegeln.
När det blev klart att vi skulle få en lägenhet med stor hall och mycket väggyta: "vi måste ha en stor rund spegel. måste!" Så vi köpte denna 80cm-spegeln från House Doctor. Älskarr'en så mycket.
I övrigt är inte hallen helt klar ännu som sagt. Men nu har vi nog fått en klar idé om hur vi vill att det ska vara i alla fall.
 
 
Trearmade lampan.
Min favvo-inredningspryl nummer 1 egentligen. Fungerande lampa från sent 40 tidigt 50 (om jag gissar), och där skärmarna egentligen blivit jäätteslitna inuti nu och borde bli uppdaterade. Hörni, om nån vet var en kan hitta originalskärmar i najs skick, hojta!
Har alltid drömt om en trearmad lampa (eller Kurt Olsson-lampa i folkmun?), så när jag fick min första egna lägenhet när jag bodde i Gbg, budade min auktionsälskande far hem denna åt mig för en femhunka.
 
 
Fiskaregubben.
Efter att min pappas mormor och morfar gått bort och deras hus skulle rensas, var jag väldigt noga med att det fanns en enda grej jag absolut ville ha därifrån. Den här tavlan! Det är den jag minns starkast. Och det är dessutom pappas mormor som broderat en gång i tiden.
Bådde gubben och lampan var två favoriter redan när jag bodde i miniläggan i Göteborg.
 
 
Puffen.
En pryl som blev ett knäppt begär att ha när en fattat att vi skulle få ett vardagsrum. En kul, mysig (och ändå ganska praktisk) möbel som man inte ens kommit på tanken att ha i en etta. Perfekt extra-sitt-utrymme, och enligt Gossen en väldigt bra solbädd.
 
 
Sovrumslampan.
Som egentligen var tänkt att ha i hallen när vi klickade hem den, men så passade den in mycket bättre här i sovrummet istället. Fick inspiraton av Sandra när vi började planera vilka nya inredningsprylar vi ville skaffa. Och visste att jag sett en snygg rund träig-ish lampa swisha förbi på hennes blogg och tyckte den var så himla fin. Efter lite googling hittade jag denna snarlika. Ger mysigt sken och passar perfekt in i övriga stilen vi kommer ha här inne. Från Jotex!
 
 
Om ni missat mina andra inlägg om nya lägenheten, kan ni kika på vardagsrummet här, och på badrummet här.
 
 
Inredning | Detaljer, Inredning | |
#1 - - Mösstanten:

Roligt med blandning av gammalt och nytt.

Svar: Tack! Det är verkligen nåt vi eftersträvar.
Ronette

#2 - - Celine:

Ni har ju det så otroligt fint!

Svar: Tack! Vad kul att du tycker det.
Ronette

#3 - - Matilda:

Åh så fina saker! Älskar hur gullrankan slingrar sig runt dörrkarmen! Någon liknande puff skulle jag också vilja ha, men har vara hittat puffar i sammet. Även om jag skulle älska en puff i sammet passar det inte alls in hos oss... men den där puffen var verkligen snygg!

Svar: Tack! Mycket växter är verkligen ett ledord här hemma hos oss :)) Förstår vad du menar och det är samma hos oss gällande puff, den här passade bättre in i vår stil än en klassisk i sammet som en ser så mycket av nu. Vi har köpt den hos jysk.
Ronette

#4 - - Angelica Wåhlin:

Åh, det ser väldans mysigt & hemtrevligt ut!

Svar: Tack! Vad kul att du tycker det.
Ronette

#5 - - Ellen:

ni har det så himla fint!

Svar: Tack! :D
Ronette

#6 - - Anonym:

Här finns lampskärmar: https://vintagefabriken.se/produkter/nyheter/lampskarmar-till-vintage-och-retrolampa-vintagefabriken/

Upp