Sommaridyll och Bullerbyn.


Nu har jag haft min semester tyyyyp i halvtid. Försöker tänka bort att den här veckan hittills gått så himla snabbt bara.
Har hunnit med det mesta på min lille bucket list i alla fall. Har inte blivit någon cykla-till-havet-utflykt dock. Får se om det blir. Inte varit så badsugen som jag trodde.
Böckerna är inte heller riktigt utlästa ännu. Men snart klar med den ena och det är i alla fall nåt.
 
Okej. Så. Det här inlägget skulle annars egentligen handla om vad för mysigt jag gjorde i måndags. Stack nämligen iväg till Astrid Lindgrens Näs på lite spontanutflykt (+ en vända till Bullerbyn innan vi åkte hem igen). Vi kollar!
 
Till att börja med kollade vi igenom den lilla utställningen som finns över Astrids liv. Här är första Pippi-manuset, nedskrivet till Karin.

Sen gick vi ut till trädgårdarna. Där bodde (gigantiska) kaniner, och mysiga små höns som kluckade omkring.
 
Här är Astrids barndomshem! Wowwow på den här verandan! Hoppas jag kommer ha hus med något liknande en dag.
 
Fanns så mycket fina miljöer och växter överrallt. Och så fikade vi förstås.
 
Nästa stopp blev till Bullerbyn, eller Sevedstorp som det egentligen heter. Men alltså där riktiga Bullerbyn utspelar sig. Så kär i det här stället. Som den lugnaste lilla lant-idyllen där allt bara är harmoniskt och lunkigt.
 
Här fanns det såklart också djur. Får som betade alldeles intill, höns, och kossor en bit bort.
 
Mellangården<3 min favorit av husen. För ett år sedan var det till salu... mmm, kanske blir det till salu nån mer gång när en vunnit pengar. Kanske kanske.
Den här ihåliga eken står på området uppe vid ladorna; det finns en gammal bild på när jag som typ sjuåring sitter där i. Var såklart tvungen att kolla om en fortfarande fick plats. Det gick! Filosoferade en liten stund :))
 
Klar slut på idyll-utflykten.
 
 
Allmänt | Sommar, semester | |
Upp