Månadens bok, februari.


Herregud imorgon är det mars! En månad till har gått, och därmed även en till utläst bok. Jag har läst Pojkarna av Jessica Schiefauer. Den här var inte alls särskilt tjock så jag hade egentligen tänkt att antalet skulle blivit två den här månaden. Men nä. Skyller på upptäckten av Netflix.
 
 
Först. Älskar omslaget på den här pocketutgåvan! Den har nåt som gör att ögonen bara fastnar på den direkt. Jag såg den i bokhandeln nångång i december, läste på baksidan, fotade av den och skickade till min mamma, "den här önskar jag mig i julklapp".
 
 
Boken handlar om tjejerna Kim, Bella och Momo med Kim som berättare. De är en tajt trio och har hängt ihop jämt. Men plötsligt börjar vuxenvärlden bli mer och mer påtaglig, nåt som de inte vet ifall de är redo för. Killarna i klassen stirrar mer och mer för varje dag, och tar sig friheter som ingen sagt ja till.
 
 
Bella har ett eget växthus som sin tillflyktsort. Ett ställe att kunna vara på och skingra alla jobbiga vuxen-tankar som tränger sig på. En dag när de plockar upp nya beställda fröer finns där något mer, ett frö extra som ingen kan förstå vad det är för nåt. Men de planterar det ändå, och det kommer förändra deras liv.
 
 
Favoritcitat:
"Jag bar mina pojktimmar som ädelstenar, varenda en blänkande glasklar och glittrande. Jag förvarade dem bakom ögonlocken, under huden, drog dem efter mig i ett snöre som en slamrande, uppmärksamhetskrävande leksak."
 
och "Jag höll ögonen vidöppna, lagrade varje sekund av hans sömn i min handflata."
 
 
Jag VILL verkligen tycka om den här boken ännu mer. Jag tyckte den började himla bra och historien känns viktig om man ser på den lite djupare. Man har inte riktigt läst något sådant här innan, så tycker verkligen den är värd att läsas. Men tyvärr tycker jag den tappade lite sen, typ sista tredjedelen. Den blev för fantasy-aktig för min smak.
 
Hundöron-poäng:
Också sådär. Inte jättemånga sparade meningar den här gången. Fast, däremot de favoritcitaten jag nämnde här ovan, kan ju vara bland de finaste jag läst i en bok so far.
 
Böcker | |
#1 - - Sandra:

Älskar det här med "hundöronpoäng" tycker det säger rätt mycket om en bok :) Men jag känner verkligen igen mig i det där med att vilja gilla en bok mer än en gör. Trist när det blir så :/

Upp