Vår tavelvägg är färdig!


I samarbete med Desenio.
 
Koden ”thispastweek” ger 25% rabatt hos Desenio mellan 15-17 maj. Koden gäller ej på ramar eller handpicked-/collaboration posters.
 
Varsågoda för rabattkod. Idag ska vi nämligen snacka vägg-inspiration och jag tänkte visa hur vår tavelvägg blivit. Hur vi tänkt när vi byggt ihop den plus lite tips.
Eftersom jag teamat upp med Desenio inför det här inlägget kan ni också plocka ut lite favoriter hos dom med 25% rabatt nu. Kanske fastnar ni för nån av dessa jag kommer visa här?
Observera att koden thispastweek alltså bara gäller i tre dagar. Happy poster shopping. Nu fortsätter vi.
 
Till att börja med gillar vi generellt att mixa gammalt och nytt här hemma, och valde därför att blanda några prints vi hade sen innan ihop med ett par nya från Desenio.
 
Vi ville även köra olika sorters ramar och plockade de som vi tyckte passade bäst bild för bild; så det blev både trä, vitt, svart och guld. Snyggare när det är lite brokigt och udda tycker jag.
 
Vi scrollade runt läänge på Desenios sida när vi skulle bestämma bilder, det finns så himla mycket fina posters att välja bland, men till slut valde vi dessa
 
Björnar på cykeltur i 21x30. Tycker den här var så gullig-rolig bara. Och det är ju nåt visst med tandemcyklar, visst? Gillade även att det var en bild "i rörelse" eftersom de andra vi valde var statiska.
 
 
En skog i 21x30 och lite färgkludder i 13x18. Skogen fastnade vi för ganska direkt, och de blå penseldragen går färgmässigt bra ihop med ett print som min kompis Kajsa gjort, som också ska få vara med på väggen.
 
 
Och dessa, mina två Desenio-favoriter. Robot-tavlan i 30x40 är nåt av det snyggaste jag sett (älskar ju robotar som ni vet) och &-et i 13x18 symboliserar min förkärlek till text och typografi.
 
 
Dags att börja pussla och hitta rätta känslan. Jag hade gjort lite olika mallar i förväg i datorn och pusslat runt allt där. Tycker det är mycket lättare att börja så. Dock när jag sen la ut allt på golvet kändes det inte helt hundra. Så jag pusslade runt lite till (först i datorn, sen på golvet) och ställde mig på en stol då och då för att kunna överblicka lite bättre. Desenio har även lite mallar och trix för just tavelväggar på sin hemsida.
 
När vi bestämt konstellationen var det dags för allt att byta plats från golv till vägg. Smart här är ju att spara pappret som från början ligger i ramen. Men hade såklart inte en tanke på det i ivern att göra iordning alla tavlor, så de hann slängas. Så vi fick tejpa upp kartong-baksidan på ramarna istället :)) Lite tyngre än ett tunt papper men jorå det funkade det också.
 
Det kan vara svårt att se exakt hur avstånd osv blir bara av att lägga allt på golvet, plus att detta är ett smart sätt att se var en ska sätta spikarna eller krokarna nånstans och då slippa måtta och mäta runt i oändlighet.
 
I huvudet föreställde jag mig att allt skulle bli något glesare än vad det sen blev här, liksom att vi egentligen skulle ha breddat allt.
Men när vi funderat så är ju fördelen faktiskt att vi har möjlighet att utöka tavelväggen om vi skulle vilja senare, eftersom det då går att sätta nån eller några bilder till åt varje håll.
 
Kanske sätta en vägglampa i utrymmet längst upp till vänster också? Mellan björnarna och Budapest fick det ju bo en murgröna i glasvas tillexempel. Tycker det skapar lite gött extra liv åt en tavelvägg att addera växter/lampor/speglar eller nåt annat hängande föremål som inte är en tavla.
 
Så såhär blev det alltså.
Klart slut! (Glöm inte rabattkoden nu, i början på inlägget. Pöss.)
 
 
Inredning | Inredning, Samarbete, Tavelvägg, Tavlor, Vardagsrum | |
#1 - - Ellen:

så, så, så himla fint!! älskar tavelväggar, och gillar så mycket att du teamat ihop dig med desenio. topp!

Svar: Taack! Kul att du tycker det. Vi blev också himla nöjda här hemma.
Ronette

#2 - - Angelica Wåhlin:

Ååh, så fint ni har det!

Svar: Tack!
Ronette

#3 - - Jennifer:

Älskar idén om en växt mitt i allt! Det blev hur fint som helst. Och smart att tejpa upp på väggen innan, undrar alltid hur folk lyckas med sina tavelväggar ;) Meeen, hur markerade ni ut var ni skulle sätta kroken?

Svar: Ja! Tack! Hehe missade att foto-dokumentera just det. Vi satte en tejpbit på väggen ovanför varje tavla där vi markerade mitten, och gjorde biten sedan så lång så när en tog bort mallen och tejpen var utsträckt, ska kroken eller spiken sitta längst ned på tejpbiten. Svårt att förklara bara i ord men hoppas du förstår hur jag menar hah
Ronette

#4 - - Celine:

Ser superfint ut!

Svar: Tack snälla!
Ronette

#5 - - Johanna:

så snyggt det blev! Så svårt att få till en fin tavelvägg. Gillar murgrönan också!

Svar: Tack! Vad kul att du tycker det. Jaa, vi pusslade runt väldigt mycket innan slutresultatet.
Ronette

Upp