Recept: couscoussallad med halloumi.


En av mina bästa maträtter just nu är couscoussallad. Ni måste testa! Perfekt äta-ute-på-balkongen-mat t.ex. Såhär gör jag min:
 
Först sätter jag igång ugnen på 200 grader, och skär sedan grönskaker jag gillar i bitar. Brukar ta färsk broccoli, paprika och rödlök. Men en kan ju ta lite vad som. Detta blev typ 6 portioner och då hade jag två broccolihuvuden, 2 paprikor och en rödlök.
 
Ringla över olivolja över alltihop och strössla över lite flingsalt. Nu ska detta färgglada gotta sig i ugnen under typ 15-20 minuter.
 
Under tiden delar jag halloumi i bitar och förbereder stekpannan, och så valde jag att ha i lite färska körsbärstomater också.
Koka upp vatten till couscousen enligt anvisning. (Den här gången tog jag 2dl okokt.) Jag brukar ta i en tärning grönsaksbuljong i vattnet för lite extra smak + att couscousen blir fint gul då.
 
När alla grönsaker är färdiga i ugnen och halloumin är stekt tills den fått en *gyllene* yta, är det dags att blanda ihop allt i en stor salladsskål (eller gryta kanske?) Jag blandade i lite färsk ruccola också. Ät upp ihop med en god kall sås du gillar. Jag tog en hickory grill-sås den här gången, men det blir lika bra med typ vitlök.
 
Klart!
 
Ätbart | Mattips | |
#1 - - Ellen:

mmmm, gott!!

Upp