Kattklappning och massipantååta.


 
Hallå hörni.
Ikväll äter jag efterrätt i form av prinsesstårtbit (pga fössta tossdan i mass förra veckan), klappar på Gossen och lägger en skeptisk blick i fönstret då och då. Alltså, trodde det skulle bli vår nu? Längtar så mycket efter sol en hel dag, promenader i vårjacka, första utomhusglassen, och blommande träd.
 
Nåväl. Om ni också vill fira smålands nationaldag i efterskott så gjorde jag typ såhär:
1. Detta receptet för själva tårtbottnen (jag brukar dock göra varje skikt för sig i en rund folieform, istället för en stor kaka och sen skära den, tycker aldrig jag lyckas med det.)
 
2. Gör egen sylt genom att koka 1/2 förpackning valfria frysta bär (jag tog hallon), ihop med lite vatten, typ två matskedar florsocker, och 1 matsked potatismjöl.
 
3. Egen vaniljkräm efter det här receptet. Plus vispar ihop cirka 3dl vispgrädde.
 
4. Och till sist fuskade jag med själva marsipanlocket och köpte ett färdigt. Men det får väl vara OK när allt annat är hemgjort väl?
 
Äts allra helst upp på blommigt "mormorsporslin" :):)
 
Spara
Spara
Allmänt, Ätbart | Småland, Tårta | |
#1 - - Daniella 🌙:

Älskar att våren är här. <3 träden blommar och det växer påskliljor överallt. 14 grader och fågelkvitter 😍😍😍💐

Svar: Men vava, var bor du ens!? Vill också ha 14 grader.
Ronette

#2 - - Daniella 🌙:

Tårtan ser så himla god ut förresten!

#3 - - sandra:

Ok, älskar tårta men dör mest på sista bilden. Gossen - så himla gosig <3

#4 - - Daniella 🌙:

Svar: utanför London!

Svar: Men åh härligt! Jag hoppas snöfallen är över här också nu.
Ronette

Upp