Om kläder.


 
Här kommer en sån här skojig liten lista som cirkulerat omkring. Om kläder och utseende och sånt. Bilden här ovan förresten, den är från när jag hängde med Madeleine på Bonbons förra året och hade prova-klänningar-och-fota-dem-eftermiddag <3 Blev så kär i den här turkosa femtiotalaren.
 
 
 
Vad är din "jag vet inte vad jag ska ha på mig"-outfit?
Jeans och t-shirt tänker jag. Fast lika ofta som det kan vara en "vet-inte-vad-jag-ska-ha-på-mig-klädsel", är det även en "exakt-detta-ska-jag-ha-idag", om ni hajar. Jeans och tisha (eller annan tröja) är liksom min vanligaste kombo. Ville ett tag försöka vara en kjol-person men har fått inse att jag inte är det.
 
 
Var köper du dina kläder?
Tycker om att blanda kedjor och märken. Plus älskar second hand och att scrolla runt på Tradera. Så lite varsomhelst egentligen. Senaste halvåret har det blivit mycket från en viss kedja dock eftersom jag jobbat(r) där.
 

 

Vad har du helst på dig när du ska ut och dansa?
Gör ju cirka aldrig det längre mvh gammal. Men "på den tiden" var det verkligen olika från gång till gång. Så mycket beroende på var en skulle såklart. Men shorts eller klänning mest.
 

Vad är dina bästa life hacks när det kommer till kläder?
1. Kolla alltid material-lappen – "matchar" det med priset?
2. Underskatta inte barnavdelningarna! Särskilt när det kommer till enkla enfärgade bas-tröjor. Mina bästa vita t-shirtar är köpta på h&ms stora pojk-avdelning till exempel :)) De är mer raka i modellen och har i min smak bättre halsringning än om en skulle jämföra med en liknande på damavdelningen.
3. Gör egna tryck, eller bara nån slags makeover överlag på plagg en tröttnat på.
4. Häng upp skrynkliga plagg över natten i ett ångigt badrum för att slippa stryka :3
 
Kolla perfekt rundad hals

 

Hur ofta köper du kläder?
När jag verkligen behöver ha något, eller när jag vid tillfällen fått måste-ha-känslor över nåt dyrare, typ som när jag köpte min Kenzo-tröja.
Detta kan ske flera gånger i månaden lika gärna som nån gång varannan, var tredje. Det har blivit oftare sen jag började jobba i klädbutik, en blir undermedvetet köp-påverkad då tror jag.
 
 
 
Vad gör du med kläder du inte använder?
Sorterar, lägger undan för att se om jag saknar dem. + Säljer eller skänker.


Vad är det störigaste i din garderob?
Försöker att inte ha nåt störigt där. Men kanske strumpor en borde rensa bort men aldrig gör. Eller faktumet att jag har fulla påsar med kläder kvar i Göteborg som jag istället borde ha sålt och skänkt direkt, istället för att just låta dom ligga där i påsar...
 

Vilka plagg har du svårt att hitta?
Najs skor i rätt storlek, kappor som man inte drunknar i, kostymbyxor som inte är för vida, och festliga kläder (typ jumpsuits som inte är för långa). Life of a petite.
 
 

Vad känner du dig fin i?
Blusar, tröjor eller skjortor som har en bra krage. Gärna en rundad Peter Pan.
Klänningar i rak modell som slutar mitt på låret.
Propra snörskor (särskilt mina i lack från Tiger).
Just nu allt vinrött.

 
 
 
 
Vad undviker du i klädväg?
A-linje-kjolar eftersom jag aldrig passar i det, kavajer och jackor med axelvaddar, gult, och försöker undvika 100% akryl-plagg.


Vad har du på dig när du degar runt hemma?
Men mjukisbyxor såklart (eller shorts). Plus tjocktröja eller luvtröja ibland den här årstiden när det är svinkallt överallt.


Vilka plagg är underskattade?
Oj vad svårt? Öh, solglasögon? Om det räknas som plagg. Använder det ganska mycket året runt oavsett sol eller regn. Allra göttigast att ha när en sitter på bussen till exempel. Som nåt slags substitut till sovmask heh.
Annars, kanske pyjamasbyxor :)) Och raggsockor!
 
 

Vad saknar du i din garderob?
Spanar just nu efter:
1. Varma kängor eller boots i svart.
2. Den perfekta mössan. Helst med ull eller kashmir i. Och mörkgrå eller svart.
3. Tillägg till min aw16-lista; en svart kort kappa (ska sluta mitt på rumpan typ) i ull eller ullblandning, rak modell med sneda fickor och guldknappar :):) mvh noll krav. Fast ändå, en ganska klassisk jacka kan jag tycka och ingenstans går det att hitta en perfekt!? Tips mottages tacksamt och så.
 
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Kläder & utseende, Listat | |
#1 - - Emilia Sjödin :

jättebra inlägg! Kul att läsa :)

#2 - - Ellen Lindberg:

Åh! Jag kollar aldrig material-lappen och jämför med priset, men tänker att det kommer bli det perfekta sättet för mig att avgöra framöver! Mvh alltid beslutsångest :))

#3 - - sandra:

Såå bra lista! Lånar den gärna om det går bra :) Plus den gröna tröjan/koftan <333

Svar: Visst är den fin! Låna på! :)
Ronette

Upp