Små små småkakor – Monthly Makers, miniatyr.


Nu är det dags att visa upp vad jag gjort för denna veckas Monthly Makers. Temat den här månaden var miniatyr. Jag körde på idé nummer två jag fick upp i huvudet, nämligen: extra små småkakor.
 
 
Jag har aldrig(!) gjort småkakor innan, eller jo okej jag har gjort chokladsnittar förut för tusen år sedan på hemkunskapen, men inte de andra sorterna. Och första gången = utmaning. Jag bestämde mig för att göra de sorter jag tycker ser finast ut; nämligen schackruta, syltkaka och så chokladsnitt. Fint med tre olika former ihop tycker jag.
 
 
Såhär pyttepluttesmå var schackrutorna innan gräddning. Kanske hade velat att slutresultatet skulle blivit något tjockare, liksom mer såhär eller ännu tjockare till och med. Mina blev lite plattare. Note to self: skär tjockare skivor nästa gång.
 
 
 
Fast tycker de blev himla gulliga ändå. Får rum perfekt på sidan av kaffefatet och en kan ta flera av varje. (Kanske mitt tantigaste citat nånsin.)
 
 
Syltkakorna gjorde jag i knäckformar och sylten är egengjord på hallon, florsocker och maizenastärkelse.
 
Sammanfattningsvis en småpillig utmaning, men kul och avkopplande på samma gång. Att stå och rulla degar och pimpa bakverk är en av mina bästa "inte-tänka-på-något-annat-än-detta"-aktiviteter.
 
 
Pyssligt, Ätbart | |
#1 - - Katarina:

Kul att vi båda gjorde chokladsnittar och schackrutor. Jag är sugen på att göra minikakor igen, så sött ju.

#2 - - vardagskonst:

men så fint! särskilt syltkakor i knäckformar!

#3 - - Wilda:

Helt underbara! Åh vad sugen jag blev på chokladsnittar nu. Och syltkakorna är ju så söta att socker knappt behövs, hehe. :D Vilket fint bidrag!

Svar: Visst är det, tack snälla!
Ronette

#4 - - Sandra:

Alltså syltkakorna <333 Behöver göra egna på momangen känner jag!

#5 - - Alexandra:

Å så små och söta, på plåten ser man verkligen hur mini de är :) Älskar småkakor, alltid gott till kaffet!! Miniversioner av hallongrottor får jag nog slå till på nästa gång, för gillar inte när de är för stora ;)

Svar: Tack! Det tycker jag absolut du ska :) Knäckformar var perfekta för att få dom i storlek i-en-tugga.
Ronette

#6 - - Jessica:

HERREGUD VAD GULLIGA JAG AVLIDER skulle inte kunna äta för att jag skulle vilja ha kvar dem för evigt <3

Svar: haha, tack, vilken fin kommentar <3
Ronette

#7 - - Alicia:

Men alltså hihihi varför ser det så extra gott ut när det är pyttelitet? Är det för att man får äta flera? Hehe. I vilket fall dösöta! Och så fina bilder ihop med ditt fina porslin!

Svar: Haha ja kanske är det så :)) Tack så mycket!
Ronette

#8 - - Mikaela:

Jag är redan hungrig och nu knep det till lite extra i magen av de här bilderna. VILL HA DOM NU! Särskilt syltkakorna var ju bara för söta, och ser sjukt goda ut!

Svar: Haha åh, tack så mycket! Du får baka ett litet gäng :)
Ronette

#9 - - Stina - Stinas tillvaro:

Men åh vilken underbar tolkning, så himla sockersöta :) Superfina bilder dessutom, blir väldigt sugen på kafferep när jag ser dem :)

Svar: Tack!<3
Ronette

#10 - - Lili:

Så söta! Jag älskar småkakor och oj vilket arbete att göra dem så små. Gillar porslinet du har till kakorna, så fint!

#11 - - Anna María:

Alltså!! <3 så megagulligt och fina kakor! Kul med ett maxat kakkalas med bara småkakor och tårtor i miniformat! Vill äta dina kakor med en gång. det vattnas i munnen nu när jag kollar på bilderna :)

Svar: Åh! Tusen tack!<3
Ronette

Upp