Ett gäng podcasts som jag lyssnar på.


Jag har på sistone börjat lyssnar mer och mer på podcasts. Från att ha följt bara en och en halv (en på heltid och en halvhjärtat), har jag samlat på mig en liten hög. Och jag har tagit för vana att alltid lyssna på ett avsnitt på gymmet. Här är de jag lyssnar på regelbundet eller gillar lite extra.
 
Fredagspodden.
En älskar ju Hannah och Amanda. Så mycket pepp i dessa två samtidigt som de pratar öppet och utan krusiduller om ångest och jobbiga grejer. När jag var nere som mest på botten för typ 1,5 år sen var ett av mina bästa botemedel att bara ligga nedbäddad och lyssna på en massa fredagspoddsavsnitt. Det är liksom som en peppig och förstående kompis i podcast-format.
 
 
Alex&Sigge.
Gillar den här för att de kan börja tala väldigt ingående om något på ett sätt som jag inte hittat någon annan stans. Särskilt när Sigge berättar något, och går på djupet av något han funderar på. Det är nåt med hans röst som gör att man skulle önska att varenda talbok (typ) var inläst av honom, för prick allt låter intressant och viktigt när han förklarar. Väldigt bra blandning av allvarliga funderingar och lättsamt flams, skulle jag sammanfatta det som.
 
 
Beijers&Broströms bryderier.
Tre avsnitt har kommit ut hittills av denna lille podd. Lille pga den pågår bara max 20 minuter, på ett bra sätt. Sandra och Gustav diskuterar varje avsnitt ett särskilt ämne utifrån en fråga som någon fått ställa. Från "Hur hittar man vänner" till "Hur ordnar man en pangfest?" Kul format tycker jag.
 
 
Den fantastiska resan.
Som att tjuvlyssna på två tonåringar på en buss eller så. Zara och Noel snackar en gång i veckan om musik, relationer, aktuella (samhälls)grejer och liksom, livet. Också lite kul att höra de prata och typ... lära sig om nya slangord (mvh gammal). Nä men. Det är ju nåt visst med att lyssna på personer som är yngre och stundvis använder en annan sorts ord än en själv tycker jag. Ett plus för att Zara är så ruskigt klok och bra.
 
 
Säker stil.
Den här började jag lyssna på eftersom jag har boken och gillar den. Det är Emilia de Poret och Ebba von Sydow som ligger bakom och podden är som en enda stor förlägning av boken kan en väl säga.
De går igenom alltifrån snyggast klädda på årets Oscarsgala till aktuella trender, VEM vi klär oss för, och tips för att packa smart.
 
 
Värvet.
Intervjupodcastarnas podcast. Lyssnar verkligen inte på varenda avsnitt, utan väljer ut de som känns intressanta. Ett kul och bra sätt att både få reda på mer om de specifika personerna men även om samhälle och så tycker jag. Det känns också som att Kristofter har nån slags aura som gör att folk verkligen öppnar upp sig och talar så innerligt.
Några av mina favoritavsnitt är Tilde De Paula (#198), Anna Serner (#187), Gina Dirawi (#177) och Bea Uusma (#91). Fyra asbra och intressanta kvinnor.
 
 
Språket i P1.
Okej, det var faktiskt jättelänge sen jag lyssnade på ett avsnitt av Språket, men tar med den ändå språknörd som en är. Ska nog ta upp den lite igen. Vid varje avsnitt tar de upp något särskilt ord, uttryck eller olika sätt att säga saker på och diskuterar det. Väldigt intressant!
Minns särskilt ett avsnitt som handlade om att folk i allmänhet har svårt för att säga ordet kvinna. Liksom som i att man hellre använder sig av ord som tjej, flicka, dam, osv. Hur sjukt egentligen?
 
 
 
Har ni några favoritpoddar? Eller avsnitt-tips?
 
Allmänt, Listat | |
#1 - - Sandra:

Haha blir så ledsen varje gång någon tipsar om poddar och det visar sig att jag redan lyssnar på alla (eller ja, lyssnar bara på utvalda värvet-intervjuer numera). Är visst rätt beroende och letar ständigt efter nya :P

Svar: Haha åh. Synd att jag inte kunde tipsa om nån ny för dig! Fast dessa är väl kanske några av de mest lyssnade i och för sig. :))
Ronette

Upp