Två sorters tryfflar – Monthly Makers, december.


 
Sista månaden för året, sista Monthly Makers-pysslet, som har varit tema jul såklart.
Jag gjorde tryfflar och la i fina burkar som en kan mumsa på ihop med Kalle Anka och Karl Bertil på julaftonskvällen.
 
 
 
Ett litet gäng med mintsmak, som jag rullade i florsocker. Och ett annat litet gäng med apelsin, som jag rullade i kakao för att skilja dem åt.
 
 
 
De är tok-enkla att göra, och en himla bra sista-minuten-present tänker jag (eller så äter en upp alla själv, det går det med!)

En behöver ha
-vispgrädde
-mörk "naturell" choklad
-en annan choklad med smak (jag använde marabou premium till dessa, men har även gjort med after eight en gång)
-lite smör
 
 
 
1. Koka upp ungefär 1-1,5 dl vispgrädde/sats.
2. Bryt mörk choklad i en skål. Jag använde en halv bakchoklad-kaka till varje sort. Bryt också ner ungefär en halv kaka av den smaksatta chokladen.
3. Tillsätt två små klickar smör.
 
4. Nu har grädden precis börjat bubbla, ta av från plattan och häll den varma grädden över chokladen, och rör runt allt till en slät smet.
 
5. Ställt alltihop i kylen nån eller några timmar tills det stelnat.
6. Gör små bollar med hjälp av en liten sked. Rulla i florsocker eller kakao. Eller något annat du gillar. Klart!
 
 
 
Älskar att dessa är enkla, smälta-på-tungan-goda, och går att variera så mycket.
Har ni några julgodis-favoriter?
Spara
Spara
Spara
Pyssligt, Ätbart | |
#1 - - Wilda:

Åh vilket mumsigt recept! Jag hoppas hinna göra detta till julen: http://www.norrmejerier.se/recept/chokladkola-med-havssalt Choklad och salt är mina två favoriter och i kombination är det himmelriket. Skulle kanske testa en sån variant med saltlakrits-choklad av ditt recept :)

Svar: Mmmm låter gott! Håller helt klart med om att salt och choklad är en perfekt kombo!
Ronette

#2 - - Alicia:

Aåh det låter ju SÅ gott och ser inte sämre ut! Jättefin present med sidenbandet. Väldigt kärleksfullt och smarrigt :)

Svar: Tack snälla!
Ronette

#3 - - Anna María:

Mums! Perfekta små munsbitar att ha och smaska på under dagen. Och så fint med en burk med sidenband.

Svar: Eller hur :) Tack!
Ronette

Upp