Göteborg del 3: shoppa second hand.


Hej alla gulliga! Här kommer äntligen del tre i Göteborgsguiden.
Idag ska vi kika i de second hand-butiker som jag tycker att man ska besöka. (Och som vanligt är ingenting sponsrat.) Klicka på rubrikerna för att komma till respektive butiks hemsida.
 
 
Underbara ting.
 
Underbara Ting har för inte så länge sedan flyttat in i den butikslokal som Old Stuff hade. Så när jag en vacker dag skulle gå till Old Stuff, men bara "vänta här nu, här står det Underbara Ting på skylten – den där andra butiken jag letat efter". Jag var ju nyfiken och tvungen att fråga vad som stod på, då fick jag veta att Underbara Ting köpt lokalen och på köpet även fått mycket av de förra ägarnas till salu-prylar.
Så nu är det lite som två bra butiker i en kan man säga.
Underbara Ting säljer allra mest porslin och dylikt. De guldiga skedarna har jag köpt här. Och om du letar efter typ Berså eller Prunus så finns det nästan garanterat. (Dock inga loppis-priser, vilket är förståeligt.) Även klassiska teak-möbler och trearmade lampor kan man hitta här. De säljer även nyproducerade klockade lampskärmar i olika färger som jag alltid blir så sugen på...
 
>Ligger på Bellmansgatan 1. Närmsta hållplats Hagakyrkan, eller kanske Vasa Viktoria.
 
 
Pop Boutique är ju ingen renodlad second hand butik, men värd att nämna ändå tycker jag. Är man ute efter en klänning i 50-, 60- eller 70-talsstil så är detta THE place to go to. Tänk mycket prickigt, kragar och midjeskärp. De har även en liten hörna med små inredningsdetaljer i retro-stil, typ gamla vinylspelare.
 
Jag hade ingen egen bra bild härifrån, så den här lånade jag lite från goteborg.com
 
>Ligger på Magasinsgatan 22, mittemot Artilleriet och Da Matteo. Närmsta hållplats Grönsakstorget.
 

Majornas saker från förr.
 
Majorna känns faktiskt lite som Göteborgs second hand-mecka tycker jag. En av många second hand butiker där heter Majornas saker från förr.
Här finns tokmånga gamla lampor, tavlor och snygga pinnstolar. Om du letar efter gamla skolplanscher är detta heaven (i alla fall sist jag var där). Det finns också fina mattor, speglar och köksgrejer.
 
>Ligger på Mariagatan 13, precis vid hållplatsen Mariaplan.
 
Vi fortsätter att hänga i Majorna. Fabriken är liten och trång men mysig och alldeles full med små skatter. Dessutom ser butiken ut som ett litet kalas när en åker förbi med vagnen och ser vimplarna utanför <3
 
 
>Fabriken hittar ni på Ekedalsgatan 16. Hållplats Majvallen.
 
 
Emmaus, Hisingen.
Den här second hand butiken är så hiskeligt stor. Fast i och med att den ligger lite dumt till ute på Hisingen så blir det inte så många besök här för min del, som det kanske blivit annars. Och faktiskt har jag aldrig köpt nåt här (eller jo, en pocket), men måste tipsa om den ändå för att ja. Det är så stort. Det tar liksom aldrig slut där inne.
 
Den här bilden lånade jag också från goteborg.com
 
Allra mest finns det nog kläder, porslin och böcker här. Alltså, en uppsjö.
 
>Ångpannegatan 6. Närmsta hållplats Hjalmar Brantingsplatsen (om jag inte missminner mig). Emmaus har även en mindre butik på Linnégatan 9 om en inte vill bege sig ut på ön. Den är dock inte lika "fyllig".
 
 
Lokalen GBG.
Lokalen är himm-el-rik-et för snygga vintagemöbler! Om jag haft en tom lägenhet hade jag velat köpa prick allt här. Hur mycket fina pinnstolar som helst, säng- och soffbord i teak, och andra små tjusiga detaljer. Spana in deras Instagram för najs inspo.
 
Mitt fina marmor-underlägg köpte jag här. Det var ett av två som de själva använde mycket som rekvisista till sina fotograferingar. Men med lite ögon-blink fick jag köpa det :):)  (Detta var innan kedjorna svämmade över av marmor-prylar, och även att det finns massa nyproducerat att köpa idag, tycker jag att äkta vintage-vara liksom känns... lyxigare. För man vet att det hängt med ett tag.)
 
 
>Lokalen ligger lite undangömt ifall en inte vet vart man ska gå. Ryttmästaregatan 3, i typ Gamlestaden. Tips: Google Maps. Närmsta hållplats SKF.
 
 
Mölndals second hand.
Här kan man hitta typ allt. Ungefär halva övervåningen är fylld med kläder, resten av övervåningen består av böcker, film, lampor och sytillbehör.
På nedervåningen finns porslin, möbler, tavlor och fritids-prylar.
Med andra ord: allt.
 
 
Grejer jag fyndat här är bland annat gardiner, en perfekt glaskanna, dinosaurier som en kan pyssla med, tjusiga assietter och (märkes)tröjor.
 
>Södra Ågatan 10. Närmsta hållplats Mölndals sjukhus.
 

Bagageloppis i Slottsskogen.
Från våren och fram inpå hösten är det bagagelucke-loppis på Slottsskogsvallen nästan varenda helg. Älskar att gå hit som söndags-nöje när det är fint väder. (OBS, den här årstiden är det alltså stängt tyvärr! Håll utkik till våren.)
Att gå på såna här typer av loppisar är liksom som ett litet lotteri ännu mer. Ibland hittar en absolut inget, eller så dyker det upp en pärla för nästan inga pengar alls.
 
Jag har av nån anledning köpt nästan bara jackor på den här loppisen. En gång den här svarta 60tals-jackan för två tjugor...
 
...Och senast jag var där blev det ju den här mjuka för tre tior.
 
Jag har även sålt själv här en gång. Och det sjuka var att jag blev av med det som jag trodde skulle vara svår-sålt. För att få en sälj-plats får en betala 110 spänn, så mest värt är det om man samlat ihop en bra hög med pinaler en vill sälja, för att det ska bli gynnsamt liksom :) för folk är extremt prut-glada.
 
>Ni hittar loppisen på "parkeringen" vid Slottsskogsvallen. Närmsta hållplats Botaniska trädgården.
 
 
Det var allt för den här gången. Har ni någon annan favorit? – Fyll på i kommentarerna! Del 1 och 2 hittar ni under kategorien Göteborgsguiden. Nästa gång ska vi prata mat.
Göteborgsguiden | |
#1 - - Sandra:

Vilken bra guide du fått ihop! Av alla dessa har jag bara varit på den i Mölndal.

Svar: Vad roligt att höra! Då får du spana in de andra ställena också vid nästa gbg-vistelse ju :)
Ronette

#2 - - Klara:

Vad bra du har summerat, fått med allt typ ju! Fabriken och Majornas saker från förr är verkligen favoriter hos mig. C-G Möbel & Antikmarknad vid backaplan gillar jag också om du vill ha ett extra tips. :)

Svar: Tack för tips! Det måste jag kolla upp ju :)
Ronette

#3 - - Patrik at Brass&Gold | En inredningsblogg på Hannas Room:

Bra tips!! =D

Upp