Midsommartårtan.


Att baka för mig kan jämföras med att måla en tavla, typ. När jag bakar nåt som en kan stå och studera och fixa och pilla med en stund, det är en av mina bästa grejer att göra som avkoppling. Att allt annat runtomkring försvinner. Och när det är särskilda helger och högtider blir det en sån himla bra "ursäkt" att kunna göra ett riktigt bak-projekt. Nåt som är lite mer än muffins eller bullar.
Och eftersom det var midsommar igår sa jag att vi måste ju ha en midsommartårta.
(Är arg för att kvalitén på bilderna blir åt helskotta här nu, men ok....)
 
Såhär gjorde jag:
 
Bestämde att tårtan skulle ha två lager med jordgubbssylt och ett lager med rabarber. Jordgubbssylt kändes lite för ambitiöst att börja koka själv, men rabarberkrämen blev i alla fall hemgjord. Superlätt: skiva slantar, koka mjuka tillsammans med socker, vaniljsocker och en skvätt vatten. Sila av, mixa slät. Klarrrrt.
 
Tycker att Ica Gott liv har den bästa jordgubbssylten (icke reklam, bara eget tycke.)
Den där lilla minitårtan där bakom, aka en bakelse, är en specialgjord till min mormor med hallon istället för jordgubb.
Tårtbottnarna gjorde jag själv också en och en i såna där folie-pajformer. Så blir alla lika tjocka.
 
Sen började det allra roligaste! Att dekorera.
Jag hade på grädde såklart, maränger uppepå runtom och en liten ö av skivade jordgubbar i mitten. Och så ett par kvistar mynta.
 
Blommorna där vid sidan om blev en blomkrans lite senare.
 
Lilla bakelsen blev dekorerad såhär.
 
Jo men den blev faktiskt perfekt.
 
Vi kunde inte sitta ute på hela dagen. Stört-regnskurar kom i intervaller heeela tiden. Men med den här på bordet blev det lite somrigt inomhus i alla fall.
 
Hoppas ni hade en go' midsommar ni med!
(Läste förresten att midsommar egentligen inte är förrän imorgon, söndag. Alltså sommarsolståndet. Betyder det att man får lov att fira sommaren en gång till?
 
Klart slut.
Allmänt, Pyssligt, Ätbart | |
#1 - - ISA:

men hej konditorn! ska vi bli kompisar!? *fniss*

#2 - - Madeleine:

Snyggt Ronette! Kan verkligen hålla med om att baka är som att måla en tavla - ett konstverk. Att baka och vara kreativ är terapi!

Upp