Om julbak.


Idag gjorde jag (kanske) sista julbaket för det här året. Nu ska vi se på en liten del av resultatet.
 
Först och främst, något som inte ska ätas upp men som jag tycker är ett måste ändå för julkänslans skull. I en hel himla evighet (ungefär) har vi letat efter färdiga pepparkakshus i den lokala mataffären här. Efter en massa "det är beställt" och "jo men de borde levereras imorgon" så blev istället en deg inhandlad och så knåpade jag ihop ett eget.
 
Sagt och gjort.
Jag utgick från en mall som jag hittade via Elle. Är så nöjd över att det fortfarande står upprätt efter snart två dagar :))
 
Jag har gjort saffransbiscotti utifrån det här receptet.
Ska man göra nåt recept med saffran (om inte typ vanliga bullar då), så ska en göra detta tycker jag! Så-himla-goda. Blir nog mina favoriter i år.
 
Knäck är ju ganska givet, så det trixade jag också ihop ett gäng. Och ny grej för i år, testade att göra egna tryfflar. Inte så himla svårt tydligen. Dessa är med mörk choklad och mint, och receptet hittade jag här.
 
 
Vad har ni för jul-favoriter?
Allmänt, Ätbart | |
Upp