Göteborg del 4: äta ute.


Här kommer del 4 i Göteborgsguiden som handlar om mat. Klicka på rubrikerna för att komma till respektive matställes hemsida (eller facebooksida).
10 olika favoritställen kommer lastat, utan inbördes ordning:
 
 
Levantine.
Restaurangen som jag alltid tipsar om allra först. Jo jag vet, utan inbördes ordning skulle det ju vara. Men det är Levantine som alltid ploppar upp först i huvudet när någon frågar "hallå vi ska ut och äta i Göteborg ikväll, vart ska vi gå?" Allra bäst gillar jag detta stället när man vill fira nåt, stort som litet. Lyxa till det lite liksom.
 
Levantine är en fransk-inspirerad restaurang med världens snyggaste golv. Maten är verkligen tipptopp och FIN, utan att bli snobbigt. När det är bra väder kan man sitta på deras uteservering, eller kanske spela lite boule (pga boule-bar här på somrarna). Ska man äta på helgen är det allra säkrast att boka bord i förväg, för detta stället är ganska så poppis.
 
Min standard-beställning här är boeuf bourguignon. Jag vet. Man borde testa olika saker, men jag är helt enkelt en sån som (oftast) beställer likadant varje gång om jag varit nöjd innan :)) Levantine fick mig trots allt att bli kär i den här rätten... då kan man inte med att beställa nåt annat när en väl är här.
 
>Aschebergsgatan 22, i Vasa. Närmsta hållplats Vasaplatsen (eller Kapellplatsen, beroende på vilket håll en kommer ifrån.)
 
 
Beijing8.
Det här är mitt bästa dumplings-ställe. Det är så himla bra eftersom
1. man får välja själv ifall de ska ångas, stekas eller friteras.
2. De har fina förpackningar (mvh reklamare).
3. ALLT är gott.
 
Mina favoritsorter är biff, och den vegetariska. Och jag tror att jag tycker båda är godast i stekt form. Tycker det här är ett ypperligt ställe för kompis-lunch.
 
>Magasinsgatan 3. Närmsta hållplats är Domkyrkan.
 
 
Det här stället har två namn, tydligen. Eller så är det bara jag som inte riktigt fått grepp om vilket det egentligen är som gäller. Hur som, är man på jakt efter en hummermiddag (eller lyxigare korv) så är detta the place.
 
De har både solig uteservering (under de varma årstiderna), och mysig inne-atmosfär. Liksom vita marmor-bord. Det här är väl kanske inte nån billighetsmiddag, men skulle inte säga att det är tok-dyrt heller. Jag brukar alltid beställa lobster rolls här.
 
Tycker det känns fint men på ett lättsamt sätt.
Kanske har jag skrivit det innan, men gillar också att det inte är jätte-bamsing-portioner på det här stället. En blir precis lagom mätt och man kan gå därifrån och fortfarande känna "vad gott det var!" när en stänger dörren bakom sig.
 
>Södra Vägen 8. Närmsta hållplats är Berzeliigatan, Heden eller kanske Valand.
 
 
Göteborg har ju fullkomligt svämmat över av hamburgerställen på sistone. Och säkert resten av Sverige också. Hur som haver, vill man äta burgare men inte vet vilket av alla tusen ställen en ska gå till, så hade jag rekommenderat The Barn. (De har även annat på menyn.)
The Barn kör 100% på sitt koncept "ladan", menyerna är som dagstidningar, toaletterna som utedass (på ett bra sätt) och man får sitta på robusta bänkar. Jag tycker det blir så mycket mer mat-upplevelse av ett genomsyrat koncept.
Dessutom väldigt trevlig och tillmötesgående personal. (Host host, en viss annan hamburge-restaurang i gbg tycker till exempel det är svinjobbigt med specialbeställningar, såsom att man vill beställa utan gurka.)
Ett gott råd är att boka bord innan!
 
>Ligger på Kyrkogatan 11. Närmsta hållplats Domkyrkan.
 
 
Soppdax.
Det är inte många ställen som är renodlade sopp-ställen (inte vad jag kunnat hitta i alla fall), men här är ett! Soppdax serverar dessutom sina soppor vegetariska och det brukar även finnas minst ett veganskt alternativ varje dag.
 
De brukar ha typ 3–4 olika soppor att välja på. Tror jag brukar gilla linssoppan allra bäst. De har även jättegoda hembakade bröd i olika smaker. Ett extra plus för att detta är ett väldigt student-vänligt ställe. Har för mig att det kostar cirka 65 spänn ungefär för soppa och bröd :):) (om de inte höjt sen sist jag var där).
(Ovan ingen jätterolig bild, men det var den enda jag hittade. Måste sortera bilder nån dag. Sorry för sidospår.)
 
>Magasinsgatan 13. Närmsta hållplats är Domkyrkan eller Grönsakstorget.
 
 
Café Biscotti.
Ifall en befinner sig i Majorna någon förmiddag tycker jag att det är till Café Biscotti man ska gå till för lunch. Det är ganska trångt och varmt här inne, men de har en finfin liten uteservering att sitta på under varmare årstider. 

Jag har ätit här två gånger när jag var med och assisterade plåtningar i närheten, och då tog vi alltid take-away härifrån. Jag tror de brukar ha en "veckans-matsedel" under lunchen. Men finns det lax med grönkål någon gång, så kan jag rekommendera den! Eller räksallad.
Som namnet antyder är det ju ett café här också. Allt ser supergott ut vid disken, men har icke provat något bakverk själv.
 
>Allmänna vägen 34. Närmsta hållplats är Kaptensgatan.
 

Saluhallen Briggen.
Briggen är en mindre saluhall som tyvärr ligger lite undangömd. Här kan en köpa tjustiga ostar och chark, eller så är det ett ypperligt lunch-ställe. Mina två bästa ställen här inne är följande:

  -Havet
Havet bjuder på precis det som namnet antyder, fisk- och skaldjursrätter.
Min standardbeställning här är salladen med marinerade kräftstjärtar.
 
 
  -Ragazzi
 Ragazzi är stället som ligger allra längst till vänster i saluhallen, här kan man äta SÅ himla bra pizzor. Ni vet, "restaurang-pizza" som inte är sådär övermäktigt stora, och som är fint foto-vänliga, hehe.
Ett stort plus är att de alltid brukar ha pesto på sina pizzor. Och tok-mycket ruccola.
 
>Saluhallen Briggen ligger på Nordhemsgatan 28, i närheten av Tredje Långgatan. Jag brukar gå av på Järntorget när jag åker hit. Även Prinsgatan funkar nog bra.
 
 
Doktor Glas.
Här kan man äta svensk husmanskost på fint vis. Älskar till exempel att de har "söndagssteken" bara på söndagar. Så mycket mormor-middag över det.
 
Inredningen på Doktor Glas höjer verkligen, det är som att stiga in i Hjalmar Söderbergs roman. Hatt-lampor och plommonstop på väggen. Gamla möbler, bokhyllor och svartvita tavlor. Kort och gott ett bra middagsställe när man längtar efter lite familjemiddag-feeling.
 
>Linnégatan 56. Närmsta hållplats är Olivedalsgatan.
 
 
Sjöbaren.
Befinner en sig i Göteborg så är det ju ganska lätt hänt att man äter fisk. Så här är en fisk-restaurang till, som heter Sjöbaren. Den ska finnas på två olika ställen, men jag har bara varit på den som ligger i Haga.
 

Minuset man kan nämna, i alla fall när jag varit där, är att ljudvolymen kan bli ganska hög. Musik blandat med prat-sorl om man lyckas pricka in högtrycket, så därför är kanske inte detta någon bra "lugn och mysig middag där vi ska samtala tyst"-ställe. Däremot himla goda fisk-rätter!
Jag har ätit en skaldjurspasta där (tittade på deras hemside-meny nu snabbt och den verkar dock inte finnas kvar *sadface*), och deras fisk-soppa. Rekommenderar bägge!
Ett plus är att de alltid varit tillmötesgående när man ber om laktosfritt.
 
>Haga Nygata 25, Närmsta hållplats Hagakyrkan. (Jag brukar dock alltid åka till Järntorget först, och sen promenera genom Haga.)
 
 
Mariaplans Korvkiosk. (Eller: korv kiosk.)
Till sist, världens gulligaste lille korvkiosk! Jag tycker den är sådär fint filmisk, som tagen ur en Wes Anderson-rulle. Det gör inte ens något att de särskrivit sin skylt, just här hör det till lite på nåt sätt. Det känns tillåtet och nästan uttänkt.
 
Här kan man äta korv och burgare, och de finns även som vegetariska. Bra snabb-lunch-ställe, kanske ifall en varit vid Saltholmen en solig dag. Eller om man är påväg dit, men missade frukosten.
 
 
>Mariagatan 6. Ligger precis vid hållplatsen Mariaplan.
 
 
Slut på del 4. Vad har ni för favoritställen?
Nästa gång blir antagligen sista delen (ifall ingen har något särskilt tips-önskemål jag missat?) och då ska vi gå på café.
Göteborgsguiden, Ätbart | |
Upp