Om att baka "ett fantastiskt bröd"


Årets andra dag var jag så väldigt hemmafruig. Städade och diskade och handlade. Och, bakade bröd!
Hittade ett recept på internet som hette så som rubriken och tänkte att ja det måste ju prövas då. Fast jag trixade lite med ingredienserna och till slut blev det såhär:
 
Man behöver ha
5 deciliter fingervarmt vatten.
1 deciliter mjölk (jag tog sojamjölk för det är godast).
1 halvt paket jäst.
2 teskedar salt.
1 matsked honung.
Häften grahamsmjöl/vetemjöl. Cirka 13 deciliter totalt.
Inte så snygga på plåten kanske
 
1. Smula jästen i en bunke och häll i mjölken i det fingervarma vattnet. Häll på mjölk/vattenblandningen i jästbunken och låt det lösas upp.
2. I med salt och honung och blanda runt.
3. Dags för mjölet. Bra att hälla i lite i taget så det inte blir klumpigt.
Min deg var ganska lös när allt blandats ihop men jag antar att det ska vara så med den här sorten. När den är klar ska den i alla fall jäsa ganska länge. Jag lät min stå i 1,5 timme.
 
När man väntat klart är det dags att baka ut själva bröden! (Min deg var så kladdig att de här två bilderna var de enda jag kunde ta för att inte dega ner hela kameran.)
Hur som.
 
4. Sätt ugnen på 250 grader.
5. Häll ut en massa mjöl på bordet, tippa ut degen där och platta till den lite. På med mjöl på ovansidan också så blir det enklare att ta i den (plus att de blir sådär bagare-mjöliga och fina sen).
Man ska inte knåda den alls utan bara skära remsor av den med en gång och sen dela dessa i två/tre bitar. Jag fick två plåtar med åtta på varje.
6. Grädda i mitten cirka 15-20 minuter. Man får hålla lite koll.
 
Såhär fina när de var klara!
 
Perfekt frukostbröd med massa ost på. Jag tycker nog att de borde ha varit lite tjockare dock, så tänk på att inte göra de för tunna om ni vill pröva! De ska ju bli som frallor ungefär.
Ätbart | |
Upp