Något gott och enkelt


Efter att ha blivit bortskämd med mammas mat i en vecka är det nu dags att försöka hitta inspiration för att laga på egen hand igen. Jag tog en trip till mataffären för att fylla upp kylen. Dagens middag blev den här (vi kör en liten guide).

Färsk pasta med paprika, tomater och ruccola. Egentligen hade jag tänkt att blanda i fetaost också, men den laktosfria varianten var tyvärr slut i affären och därför fick jag klara mig utan.

Hacka tomater och paprika i sådana här bitar.

Under tiden ska vatten koka upp med lite salt i, när det börjar bubbla läggs pastan i. (Skulle du vara vegan gissar jag att "vanlig" pasta går precis lika bra att använda som den här! Jag var bara lite nyfiken på just färsk samtidigt som det kändes en gnutta lyxigare.)

Förbered en näve ruccola medan pastan kokar. Dock hade den här en väldigt kort koktid så var på din vakt.

När det är färdigkokat häller man av vattnet och sköljer därefter i kallt. Blanda ihop alla ingredienser i en bunke, skål eller direkt i kastrullen. Jag valde en bunke för att kunna spara lite till dagen efter i kylen.

Lägg upp så mycket du vill ha, gärna i en djup tallrik. Salta, ringla över olivolja och ät!

I nästa inlägg tänkte jag sammanfatta min smålandsvistelse.
Allmänt, Ätbart | |
#1 - - lovisa/polichinelle:

åhå, nästan en kopia av det jag åt. lite adderande av balsamvinäger och gurka också.

#2 - - L.:

Angående laktosfri fetaost så kan du ju köpa fetaost gjord på get och fårmjölk istället! Den innehåller inget laktos till skillnad från sådan som är gjord på komjölk!

Upp